Om dingen te kunnen integreren, heb je koppelingen nodig, ook wel API (Application Programming Interface) genoemd . Dat zorgt ervoor dat informatie actueel blijft en niet hoeft te worden overgetypt.Dat geldt voor interne overdracht van informatie, tussen verschillende paketten, denk aan programmeer systemen of aanmelden van paketten bij uw vervoerder. Maar ook tussen u en uw klant en uw leverancier. Dat kan order informatie zijn, maar ook productinformatie. Uw klanten ontzorgen en een gemakkelijke klant zijn voor uw leverancier!

Dat kan om allerlei soorten van informatie gaan. Orderinformatie, een product configurator, productgegevens, maar ook informatie uit de fabriek, voorkomen van stilstand, automatisch verwerken van prijslijsten, inkooporders, orderbevestigingen, pakbonnen en fakturen, maar ook automatische reportage van de voortgang.

Nu kun je telkens vragen als je iets nodig hebt. Een mailtje sturen, wachten op antwoord, te ontvangen gegevens verwerken. Je kunt ook zorgen dat je informatie van vaste leveranciers al hebt. Daardoor kun je veel tijd besparen en veel sneller beslissingen nemen. Als je bijvoorbeeld productdata online beschikbaar wilt hebben en actueel te houden wordt de website en een ERP (Enterprice Resource Planning) vaak aan elkaar gekoppeld.

Juist op het gebied van deze koppelingen is er veel ontwikkeling gaande. Op een moderne manier koppel je de informatie niet meer 1 op 1, maar via een platform. Een platform zorgt ervoor dat de informatie op een slimme manier wordt verzameld en verwerkt.

Het maken van dergelijke koppelingen, gaf in het verleden veel problemen, omdat de koppeling niet slim genoeg bleken te zijn. De manier van koppelen is dus cruciaal.

Het snel kunnen verbeteren van deze koppelingen blijkt heel belangrijk te zijn in het proces van automatiseren. Als je vergeten hebt om uitzonderingen goed te definiëren, dan moet je dat gemakkelijk en snel aan kunnen passen. Dan ben je in  staat om je bedrijf snel aan te passen aan veranderende omgevingen.

Nu lijkt het woord synchronisatie een heel eenduidig woord. Maar als je er over gaat nadenken, is het vaak niet echt of beperkte synchronisatie. Welke data wilt u synchroniseren? productinformatie, categorie informatie of order administratie? Is het voldoende als de data slechts één richting op gaat, of moet het naar beide kanten synchroniseren?

Koppelingen hoeven niet uitsluitend tussen uw backoffice en uw webshop van belang te zijn. Er kunnen ook op andere plekken koppelingen wenselijk zijn. Denk aan een koppeling tussen uw webshop en een mailmarketing pakket of tussen uw webshop en andere sites, informatie van uw machinepark of informatie over de voortgang bij uw toeleverancier.

Een platform opent een wereld aan mogelijkheden om snel en efficiënt gegevens te verwerken.